Thursday, April 14, 2011

Jalan-jalan Kota Kinabalu..

3 - 6 Julai 2010

Kitorang naik MAS dari KL kul 7.30 pagi..

hubby ngantuk..

 Kitorg lambat check in, xdapat duduk sbelah menyebelah..duduk blkg hubby..tu kepala beso hubby..jangan besar kepala dah..kueng2..


Bekpes yang disediakan MAS..

Lepas 2 jam setengah sampei sudah Aiport KK..kitorg terus ke Hotel Cititel,KK

Bila lapor menjelang kitorang kuar makan kat Medan Selera, dekat dgn Pasar Besar KK.. nasi putih +sambal belacan + Ikan goreng + masak lemak ikan buntal..adik kedai makan tu suggest kitorg makan.."tryla kak ini masakan kaum saya" dia cakap masak lemak ikan buntal ni popular kt c2..sehari  3 tray besar diorang sediakan..aku tnya gak proses buang racun dia..adik tu cakap diorang mmg dah terer wat keje tu..

Tapi anda leh cuba la..bagi aku isi ikan buntal ni sedap dan manis..klu ada peluang pg lagi ke sabah memang aku nak makan lagi..


Ondaway jalan balik ke hotel kitorang lalu tepi Pasar Filipina yang ada jual mutiara dan macam2 kan..aku duduk merambang mata kat c2 sampai 2 jam  xsedo memilih gelang, butang baju mlayu, brooch dan tshirt I'm Orang Utan untuk bagi opismate dan sedara mara..


sepanjang jalan kat c2 ada jugak gerai buahan2 dan hasilan laut bersebelahan Pasar Filipina..


Kat atas tu Kuda Laut yang dah dikeringkan dipacking dalam plastik dan digantung.Selalunya orang beli untuk berubat pesakit lelah atau asma..
Sampai kat kedai jual kerepek2 ni..apalagi seronok la hubby aku..aku beli Kuih Cincin yang sedap tu banyak2..sampai jer bilik 1 bungkus besar kena ngap ngn hubby..mmg mat kruk2 betulla..kalau adik aku balik dari lahad datu pun dia slalu belikan kuih cincin tu..memang sedap..

Kat bawah ni rupa bentuk kuih cincin ...rasa manis dan ranggup..

Berdekatan dengan Pasar Filipina ada ruang lapang yang bersebelahan laut. Kat cni la dalam kul 4.30 ptg Pasar Malam Sinsuran dibuka..maklumlah kat sabah kul 6.00 dah mula gelap..

Kitorang jalan2 tgk ramai orang dok melayan bakso..nampak menggiurkan jer..teringin plak apalagi kasi try tgk..


Ha tapi yang paling pelik aku makan iaitu ABC dia sepesel skit..ada makaroni..nape xpercaye????tgk gambar bawah aku snap sebagai bukti..



Macam2 ada jual, ikan,ayam, buah, sayur, makanan mcm soto,bakso, mee goreng, ikan + sotong + udang pendek kata semua seafood bakar ssslrrrpp, kepak ayam bakar sedap jugakkk..





Amacam ok..??

hari kedua baru kitorang layan makan seafood bakar ni.. Tapi oleh kerana dah citer pasal Pasar Sinsuran ni aku gaul rata jer citer kitorang makan kt cni..bagi aku murahla RM35 jer..Ikan Kerapu + Sotong besar 2 ekor +Udang + Rumpai laut + 2 nasi putih +2 air limau ais..diorang sediakan satu bekas ada  air asam jawa + sambal + cili padi + kicap + garam + ajinomoto.. jadi campurla ikut suka hati untuk jadi pencicah ikan bakar..klu nak cepat botak letak la Pak Aji lebih skit..hehe

Haha..aku ni mmg peel suka cuba benda baru..aku pun try la amik rumpai laut untuk nak rasa nampak macam menarik..tapi kesudahannya aku rasa sikit jer terus aku tinggal..sbb ada rasa masin + payau + lembik..haha..hubby langsung xsentuh klu dia tgk pelik jer..dia plak xsuka menda pahit..bdn jer beso.. ubat pahit pn takut..kuang2..

Kitorang pilih ikan,sotong dan udang sendiri mintak dorang bakar, ada jugak seafood bakar yang dah siap..Memang banyak sangat pekedai ikan bakar kat cni..anda boleh pilih yang mana anda minat..diorang sediakan meja panjang dan kerusi boleh terus jer makan kt c2..

Kat atas ni kuih Putri Ayu di Pasar Sinsuran(beli untuk makan ringgan  malam nnti)..Tapi klu rupa Putri Ayu kat Semenanjung berbeza skit..mcm kat bawah ni kan..


Kuih xtau nama..tapi rasa pulut kt dalam dia..sedap jugak

Kuih ni pun xtau nama..tapi sedap semua kuih pn aku try..ni jela peluang untuk merasa kuih yang berlainan kat tempat orang..

Lepas berjaya menghabiskan duit di Pasar Filipina dan Pasar Malam Sinsuran..apa lagi menapak balik untuk mandi, layan kuih dan kroih2 ler..

No comments:

Post a Comment