Thursday, June 2, 2011

Resepi Makaroni Bakar

Alkisahnya hubby busuk nak makan makaroni bakar..feberet dia la katakan..dh lama aku xwat jadi aku wat la untuk gemuk kan lagi hubby..aku makan 2,3 potong jer yang selebihnya tu dia... bayangkanlaaaaa......
Jadi sapa yang salah hmm aku, hubby or makaroni bakar tu sendiri??huahua


dh potong jd cmni..

Ini resepi aku share yang sempoi ala2 cara aku..
Bahan :


300g daging cincang
½ bawang besar (potong dadu)
2 bawang putih (cincang halus)
½ biji lada benggala
1 cawan makaroni
garam
3 biji telur gred A
½ botol kuah spagheti kimball (atau tomato puree+oregano)
2 cawan sayur campur


Cara2 :
1. Rebus makaroni hinga lembut. Angkat dah tos.
2. Sambil2 tunggu makaroni masak. Panaskan sedikit minyak (jgn banyak sangat minyak)
3. Tumis bawang besar dan putih...
4. Masukkan daging dan gaul sampai masak.. masukkan kuah spagheti, cili dan tambah garam secukup 
     rasa.
5. Masukkan makaroni dan sayur campur, gaul  rata...
6. Tuangkan campuran tadi ke dalam bekas tin dan  Bakar dgn 180C dlm 1 jam dalam  oven ..

siap....

ps: klu nak lagi sedap tabur parutan cheese kat atas adunan sebelum bakar.

No comments:

Post a Comment